آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب :

تامین روشنایی منزل از طریق انواع لوستر آویز و سقفی انجام می شود. اگر کمی فنی باشید و اطلاعات مختصری از سیم کشی برق داشته باشید به راحتی می توانید لوستر روشنایی را خودتان نصب کنید. البته نصب لوستر به سقف کاذب کمی پیچیدگی دارد. سقف کاذب کمی پایین تر از سقف اصلی ساختمان قرار دارد و تاسیسات برقی و روشنایی را در خود جای داده است. برای اینکه نصب لوستر را به درستی انجام دهید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

طریقه نصب لوستر سقفی :

سقف کاذب یک سازه تزئینی برای سقف ساختمان است. این سازه با متریال مختلفی و به اشکال گوناگونی ساخته می شود. معمولا در هنگام نصب سقف کاذب، قلاب مخصوصی برای آویز کردن لوستر هم در آن جاگذاری می شود. اصول کار اینست که به هنگام ساخت بنا در کنار هر شعله برق از سقف یک قلاب و زنجیر هم کار شده باشد. اما اگر قلاب و زنجیر را در سقف کاذب نمی بینید باید خودتان دست به کار شوید. برای نصب لوستر به سقف کاذب نوع سقف هم اهمیت دارد. برخی از انواع سقف کاذب عبارتند از:

  • سقف کاذب چوبی
  • سقف کاذب لمه چوبی
  • سقف کاذب لمه آلومینیومی
  • سقف کاذب با رابیتس و اندود
  • سقف کاذب با قطعات گچی پیش ساخته
  • سقف کاذب با قطعات پیش ساخته پلاستیکی، فلزی یا شیشه ای

 

نصب لوستر سنگین :

برای نصب لوسترهای سنگین تر از حد معمول نیاز به یک نگاهدارنده و پشتیبان برای لوستر دارید. اگر چنین چیزی بر روی سقف وجود داشته باشد که کار نصب لوستر ساده خواهد شد. در غیر این صورت می توانید با نصب یک بریس فن یا جعبه که وزن لوستر را تحمل کند، مشکل را حل کنید. این جعبه پلاستیکی یا فلزی با پیچ به سقف نصب می شود. بریس فن می تواند وزنی در حدود ۶۰ کیلوگرم را تحمل کند.

آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

نصب لوستر در سقف کاذب :

توجه داشته باشید که زنجیر و قلاب نصب شده در سقف کاذب باید تحمل فشار و وزن لوستر را داشته باشد. صرف نظر از جنس سقف کاذب، اگر زنجیر سقف ضعیف باشد نمی توان لوستر را با اطمینان به آن وصل کرد. در این صورت حتما باید از زنجیر قوی تر استفاده کرد. اینجاست که قضیه کمی دشوار می شود. زنجیر فلزی باید به سقف اصلی متصل شود در این صورت چاره ای به جز کندن قسمتی از سقف کاذب نیست. برای اینکه دسترسی به سقف اصلی داشته باشید باید بخشی از سقف کاذب شکافته شود. البته اگر هنوز روی سقف کاذب هیچ قلاب و زنجیری نصب نشده باشد، نیازی به برداشتن بخش مورد نظر نیست. توسط یک قلاب پروانه دار می توانید نصب لوستر به سقف کاذب را انجام دهید.

 

نصب لوستر سنگین در سقف کاذب :

بعضی از لوسترهای سقفی اندازه بزرگ تر و وزن بیشتری دارند. نصب لوستر سنگین روی سقف کاذب با پیچ پروانه ای بسیار خطرناک است. سقف کاذب استقامت کافی برای تحمل وزن لوسترهای سنگین را ندارد. در صورت نصب لوستر سنگین روی سقف، خیلی زود لوستر به همراه سقف و پیچ و … با پایین سقوط می کند. نصب لوستر به سقف کاذب در این مورد اصلا صحیح نیست اما راه دیگری هم وجود دارد. برای مهار وزن لوستر باید یک زنجیر را در سقف اصلی کار بگذارید. با برداشتن بخشی از سقف کاذب و نصب زنجیر در سقف اصلی، لوستر سنگین خود را توسط پیچ پروانه ای در سقف کاذب نصب کنید. این پیچ پروانه ای برای حفظ تعادل لوستر می باشد. اما اگر طول و عرض لوستر بیش از حد بزرگ باشد چاره ای جز استفاده از میلگرد ندارید.

در این آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب سعی شده است تا کوچکترین نکات نصب لوستر بزرگ یا کوچک گفته شود 

 

نصب لوستر آویز در سقف کاذب :

طریقه نصب لوستر سقفی آویز بسیار ساده تر است. برای اینکه قلاب آویز تحمل وزن لوستر را داشته باشد، باید به درستی نصب شود. در حالت عادی این قلاب های سقفی وزن بسیار زیادی را تحمل می کنند. مشکل وقتی ایجاد می شود که عملیات اتصال قلاب آویز به طرز ناشیانه ای انجام شود. در این صورت قلاب و لوستر با هم به زمین سقوط می کند. شاید این اتفاق در همان لحظه نباشد ولی دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. با توجه به اینکه امکان صدمه دیدن افراد خانواده در اثر سقوط لوستر وجود دارد، لازم است تا عملیات اتصاب قلاب صحیح انجام شود.

 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now