فلز برنج یک آلیاژ یا یک فلز؟

فلز برنج؛ یک آلیاژ یا یک فلز ؟

اساساً عبارت فلز برنج درست نیست، “برنج” در واقع یک آلیاژ است که از ترکیب چند فلز دیگر مانند “مس” و “روی” بدست می‌آید و بسته به کاربری آن درصد مس و روی و فلزات دیگر آن تغییر می‌کند.

وجود مس باعث ایجاد خاصیت چکش خواری در آلیاژ برنج می‌گردد و هر چه درصد روی در آلیاژ بیشتر باشد رنگ “برنج” گرایش بیشتری به رنگ طلایی می‌یابد.

آلیاژ برنج تقریبا زردرنگ است و شباهت بسیاری به طلا دارد. برنج در برابر کدر شدن و لکه دار شدن مقاومت دارد و دیرتر ساییده می‌شود و به سختی اکسید شده و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی می‌باشد.

فلز برنج یک آلیاژ یا یک فلز؟

فلز برنج یک آلیاژ یا یک فلز؟

“برنج” معمولا قابلیت چکش خواری بهتری نسبت به مس و روی (که ترکیبی از آن‌هاست) دارد و دمای ذوب آن بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتیگراد است که برای عملیات ریخته‌گری بسیار مناسب می‌باشد به علاوه مس موجود در برنج، خاصیت میکروب کشی دارد و به همین دلیل است که در بیمارستان‌ها از این آلیاژ به عنوان دستگیره درب‌ها استفاده می‌شود. این خاصیت میکروب کشی، برنج را به عنوان ظروف نیز مورد استفاده کرده است. همچنین وجود روی در آن به عنوان مواد معدنی مورد نیاز بدن، آن را برای استفاده به عنوان ظروف محبوب کرده است. 

در صنعت لوستر عرفاً لوسترهای از جنس برنج را با نام لوستر برنزی ارائه می‌کنند در حالی که آلیاژ برنز دارای رنگ تقریباً قرمز و در ساخت آن در کنار فلز مس از آلومینیوم، قلع و غیره استفاده می‌شود اما آلیاژ برنج با توجه چگالی کمتر و رنگ مایل به طلایی گزینه اقتصادی و مناسب‌تری جهت تولیدات دکوراتیو می‌باشد.

فلز برنج یک آلیاژ یا یک فلز؟

 

فلز برنج یک آلیاژ یا یک فلز؟

پارس لوستر فراهانی در تولیدات خود از آلیاژ برنج با 20درصد روی استفاده می‌کند که علاوه بر رنگ طلایی خود دارای مقاومت مکانیکی بالایی نیز می‌باشد.

تولیدات این مجموعه پس طی مراحل ساخت در آزمایشگاه‌های استاندارد خود تحت آزمایش‌های مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت و تست‌های دما و دوام قرار می‌گیرد تا در نهایت محصولی با کیفیت بالا ارائه نماید.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now